Project Sarpi: Uitbreiding tankpark, verdubbeling in capaciteit
22 juli 2024
Bij Sarpi in Almelo wordt chemisch afval gerecycled. Het betreft hier oplosmiddelen die in de industrie worden gebruikt. Deze worden middels verschillende destillatiemethodes gereinigd en klaargemaakt voor hergebruik. Op deze manier draagt Sarpi bij aan een schonere wereld.
Vrachtwagenproducent
Plant Manager Roy Kobes geeft hiervan een voorbeeld. “Één van onze grote klanten is een vrachtwagenproducent. In het productieproces worden carrosseriedelen gespoten door spuitrobots. Bij het wisselen van de lakkleur moeten de leidingen worden schoongemaakt. Dit wordt gedaan met oplosmiddelen. Deze raken vanzelfsprekend verontreinigd. Dit vervuilde oplosmiddel wordt hier schoongemaakt, zodat het weer kan worden hergebruikt.”
Capaciteit
Het zal je niet verbazen dat Sarpi tegen grenzen aanliep in een wereld die zo circulair mogelijk probeert te worden. “Het tankpark werd te klein. We verkochten ons product al voordat deze binnen was. De wachttijden werden langer en de kwaliteit kwam onder druk te staan. We besloten daarom om onze capaciteit van 900 m³ te verdubbelen naar 1800 m³. Op die manier kunnen we onze klanten goed blijven bedienen. Het zorgt intern voor meer rust, waardoor we beter in de gelegenheid zijn om zuivere producten te maken.”
Modernste standaard
Dit betekent natuurlijk ook dat er kilometers aan RVS 316 leidingwerk moest worden aangelegd, uiteraard met bijbehorende pompen, afsluiters en besturingstechniek. “We hebben grotere pompen gemonteerd, zodat het laden en lossen van vrachtwagens kan worden versneld. Ook hebben we gekozen voor een algemene upgrade van de besturing. Alles wordt nu via APL aangestuurd, dat is een Profinet-besturing voor ATEX-omgevingen. We hebben het geheel naar de modernste standaard gebracht.”
Vooruit denken
Klaas van der Roest is het aanspreekpunt van STS voor dit project. De ervaren monteur en leidinglasser ontfermt zich graag over dit soort projecten. “We werken hier in een ATEX-omgeving. Dit zorgt vanzelfsprekend voor de nodige uitdagingen, want je moet altijd vooruitdenken. Bovendien willen wij de hoeveelheid downtime van de productie minimaliseren. Sarpi moet haar producten kunnen blijven bedienen. We verbouwen dus een draaiende plant, dat is niet niks. Dit vraagt om de nodige planning. Heel veel leidingwerk maken we daarom prefab in onze werkplaats. Gelukkig kunnen we het allemaal goed afstemmen met Ben Brons van Actemium. Hij is verantwoordelijk voor de engineering achter dit project.”
Afrondende fase
Het project loopt inmiddels al een half jaar, wat iets zegt over de omvang ervan. Echter, de afrondende fase nadert. Roy Kobes: “Het project verloopt goed. De samenwerking met STS verloopt voorspoedig, maar daar waren wij mee bekend van een vorig project. Het team van STS denkt altijd met ons mee, komt met verbetervoorstellen en is altijd flexibel. In de praktijk loop je altijd wel tegen een probleem aan dat op de tekening niet bestaat. Dan moet je dat met elkaar gewoon aanpakken en oplossen. En het liefst zo snel mogelijk, want we willen de productie zo min mogelijk onderbreken.”