Welkom aan boord: Daniël Brouwer
13 februari 2024
STS is al sinds de oprichting in 1998 voortdurend in beweging. De term ‘dynamisch’ is in sommige gevallen misschien een dooddoener, maar beschrijft perfect het werken bij STS. Er komen voortdurend nieuwe uitdagingen op ons pad, en door de aanstelling van Daniël Brouwer gaan we deze met nóg meer vertrouwen tegemoet. We spreken met hem in de Kajuit, onze bedrijfskroeg.
Twee vragen
“Iedere dag stel ik mezelf en mijn collega’s twee vragen: wat hebben we gisteren gedaan en hoe kunnen we het morgen beter doen?”. De kersverse Operationeel Manager valt met de deur in huis. “Dat wil niet zeggen dat we iets niet goed doen, natuurlijk. Het is echter mijn doel om STS in staat te stellen een nog hogere kwaliteit te leveren en dit steeds efficiënter te doen. Daar worden niet alleen onze klanten blij van, maar ook onze collega’s.”
Ambitie
Aan ambitie heeft Daniël duidelijk geen gebrek. Hij is open, eerlijk en recht voor zijn raap, dus een carrière bij STS is hem op het lijf geschreven. “Ik ben na mijn opleiding WTB begonnen in verschillende technische functies. Vanuit de praktijk ben ik doorgegroeid naar andere functies. In het verleden was ik onder andere lasser, maar ook monteur, werkvoorbereider en tekenaar. Van mijn 17e tot mijn 35e heb ik in de avonduren constant opleidingen gevolgd om te komen waar ik nu ben.”
Iedereen heeft een technische achtergrond en praktijkervaring. Dat is best uniek. Er is hier echt passie voor techniek.
Daniël Brouwer, STS
Initiatieven
Daniël heeft zijn positie gevonden tussen de werkvloer en het managementteam. Met al zijn praktijkervaring is hij de juiste persoon om deze twee werelden met elkaar te verbinden. “Ik heb deze functie altijd geambieerd. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om de stem van de werkvloer te laten horen in het management. Ik geloof erin dat het bedrijf groeit als je met initiatieven van collega’s aan de slag gaat en deze concreet maakt.”
Prioriteiten
In een snel groeiend bedrijf als STS zijn er meer prioriteiten. “De eerste periode wil ik gebruiken om alle processen en mensen in kaart te brengen. Samen kunnen we dan analyseren wat goed gaat en waar we ons kunnen verbeteren. Uiteraard mag dit nooit ten koste gaan van de bedrijfscultuur, dat is iets waar we zuinig op zijn. Aan de andere kant moet ook alles leiden naar een bepaalde winst voor de klant.”
Sfeer
De bedrijfscultuur is voor Daniël leidend in het dagelijkse werk. “Ten eerste is de sfeer heel gemoedelijk en voelt het als een warm bad. Daarmee trap ik misschien een paar open deuren in, en bovendien heb je dat wellicht vaker gehoord, maar het is wel echt zo. Iedereen staat voor elkaar klaar, we zijn samen heel collegiaal.”
Er wordt hier goed voor ons gezorgd.
Daniël Brouwer, STS
Techneuten
Hij vervolgt zijn betoog: “Ten tweede werken we hier met een hele mooie club techneuten. Iedereen heeft een technische achtergrond en praktijkervaring. Dat is best uniek. Er is hier echt passie voor techniek. Bovendien is het bedrijf ingericht op ad-hocwerkzaamheden en klanten uit de brand helpen bij calamiteiten. Dit merk je ook op de werkvloer. Intern wil iedereen je ook meteen helpen, dat is hier de standaard.”
De werkdag
Bij STS is geen dag hetzelfde, hoewel de werkdag wel hetzelfde begint. “We beginnen met koffie. Ik drink elke ochtend een bak koffie op een andere plek, zodat ik dichter tegen de desbetreffende afdeling aan kan kruipen. Momenteel doe ik dat vaak op de afdeling verspaning. Iedere dag analyseren we wat we hebben gedaan en stellen we elkaar de vraag hoe we het beter en efficiënter kunnen doen. Tussen de pauzes verschilt het werk van dag tot dag; daarin bepaalt de klant hoe de planning eruitziet en is het aan ons om dit zo goed mogelijk te doen.”
Pauze
Die pauzes zijn echter ook van belang, vindt Daniel. “Ik houd de ene keer pauze in de kantine bij onze werkplaats, de andere keer zit ik tussen andere Schipper medewerkers in het bedrijfsrestaurant. Onze collega Joan zorgt ervoor dat we iedere dag een lekkere en gezonde maaltijd kunnen nuttigen voor een bescheiden bedrag. Daar kan ik het zelf niet voor maken. Ik denk dat dit ook tekenend is voor Schipper als bedrijf. Er wordt hier goed voor ons gezorgd.”